fbpx
9.3 C
Budapest
2024. április 20. szombat

Testszerviz

Webáruház

Karmesterünk továbbképzése

Nem kell beletörődnünk, ha „szervezetünk karmestere lusta”…

- Hirdetés -

Gyakran vagy fáradt? Energiahiányos?

Napközben is jobb lenne aludni?

Lehet, hogy mindez összefügg az anyagcseréddel?

Olvass tovább és hozd helyre azt, ami elromlott!

Életben tartó zenekar

Minden élőlény szervezete folyamatosan működik, egy pillanatra sem áll le, amíg életben van. Ez igaz ránk is, még akkor is ha alszunk, vagy éppen nyugodtan ülünk. Ezt a folyamatos működést összefoglaló néven életfolyamatoknak nevezzünk, és ezeknek a bennünket életben tartó folyamatoknak megvan a saját ütemük.

Ezeknek az életfolyamatoknak a legfontosabb helyszíne a sejtjeink. A sejtjeink bár megtartják azonos jellegüket, de mégis olyan külön képességekkel is rendelkeznek, amelyek szerint különféle nagyobb egységekké, szövetekké állnak össze, hogy aztán belőlük épüljenek fel az egyes szerveink, mint a tüdő, a szív, a máj, a gyomrunk vagy az izomzatunk, csontozatunk, idegrendszerünk és így tovább.

Abból tudjuk, hogy valaki él, ha lélegzik, a dobog a szíve, ha képes mozogni, érezni, beszélni, gondolkodni.

Ezeket az alapvető dolgokat azért írtam le, mert ezt a sokféle feladatok ellátó egységet, amit élő szervezetnek nevezünk, akár úgy is tekinthetjükmint egy szimfonikus zenekart, amely az egész élete során egyetlen zeneművet játszik, mégpedig az életben maradás, a túlélés szimfóniáját.

Amikor ebben a zenekarban valamilyen oknál fogva megszűnik az ideális összhang, a példánál maradva hamisan játszik egy-egy „zenekari rész”, akkor egy vagy több szervünk, szövetünk, bizonyos sejtjeink sokasága mást (is) csinál, mint amit akkor, ha egészségesek vagyunk, egyszóval megbetegedtünk.

betegségeknek sokféle formája van, vannak olyanok, amiket fertőzések, sérülések okoznak, van amikor gyulladás keletkezik és marad fenn. De a zenekarunk ideális összhangja akkor is megszűnik, ha stresszesek leszünk.

Az életmódunk, az étrendünk, hogy mit eszünk nap mint napmennyit alszunk szintén befolyásolja azt, milyen összhanggal milyen dallamot játszik a saját zenekarunk. Így nagyon sokféle körülmény határozza meg, hogy mennyire dallamos egyedi melódia szerint éljük az életünket.

Mit értünk anyagcsere alatt?

Az anyagcsere alatt az élő szervezetekben végbemenő anyag- és energiaáramlást értjük, beleértve azokat az irányító és visszajelző információcserét is, amelyek az egyes szervek között az ideg- és hormonrendszeren keresztül történik.

Röviden szólva az anyagcserébe beletartozik mindazamitől egy élőlény él. Minden életfolyamat hozzájárul ahhoz, hogy az anyagcsere folyamatos legyen.

Az anyagcserébe beletartozik a sejtjeink energiatermelése, az ahhoz szükséges anyagok biztosítása, a keletkező anyagok eltávolítása, az oxigénfelvétel, a cukrok, zsírok felhasználása, a fehérjék felépítése vagy lebontása, átalakítása. Szóval minden, ami testükben történik, mind-mind beletartozik az anyagcserébe.

A karmester

Bár az élő szervezetben a legfőbb szabályozást az idegrendszer és a hormonrendszer végzi, ahogy azt a Kulcs a testhez könyvben és a Kulcs a hormonokhoz című könyvben részletesen olvasható, a szervezetünk anyagcserénék sebességének a meghatározója a pajzsmirigy tiroxin nevű hormonja. Ezt a hormon nevezhetnék a szimfonikus zenekarunk karmesterének is, hogy a karmester egyik fontos feladata, hogy a zenekarban játszó zenészek ne essenek ki a zenemű üteméből, ő gondoskodik a zenei harmónia fennmaradásáról.  

Ehhez hasonlóan a pajzsmirigy tiroxin nevű hormonja biztosítja azt, hogy a szervezetünkben végbemenő életfolyamatokmilyen gyorsan vagy éppen lassan menjenek végbe.

Ettől persze másként fog verni a szívünk, és másként fogjuk venni a levegőt, ha stressz ér, vagy futunk, sportolunk, de a sejtjeink alapvetően a tiroxin hormonra hallgatnak, mert ez a hormon eljut minden sejthez.

Ezt az alapsebességet módosítja időlegesen a stressz vagy a megnövekedett erőkifejtés, izommunka. És az is igaz, hogy ez a kétféle hatás, a pajzsmirigyhormoné és a stresszé vagy az megnövekedett erőkifejtésé hatnak egymásra.

Mitől lassulnak le az életfolyamataink?

Érdekes kérdést, hogy miért lassít le a karmester?

Azaz miért lesz egyre kevesebb az anyagcserénk sebességét meghatározó tiroxin hormon, amit a pajzsmirigyünk termel? Úgy is hangozhatna a kérdés, mitől lesz egyre kevésbé hatásos a pajzsmirigy által termelt tiroxin hormon?

Tudni kell, hogy a pajzsmirigy által termelt tiroxin hormont előbb aktivizálni kell a májban, a vesékben és az izmokban ahhoz, hogy ténylegesen serkentse az anyagcserét.

Amikor csökken az anyagcsere intenzitása, akkor vagy csökken a pajzsmirigy tiroxin hormontermelése (ennek túl kevés tiroxin lesz az eredménye), vagy csökken az aktívvá tetthatásos tiroxin hormon, ami serkenti az anyagcserét.

Mitől lesz kevesebb az aktivizált tiroxin, ami kevésbé serkenti az anyagcserét?

Az első lassító tényező az idő múlása. Ahogy idősödünk, egyre csökken az anyagcserént sebessége, egyre inkább befékezünk. Ezzel azt is elérjük, hogy csökken az öregedésünk sebessége is.

A második lassító tényező a napi étkezéssel bekerülő sok cukor, „üres kalória”. Egyszerűen túl sok energia áll rendelkezésre, és emiatt a keletkező tiroxin hormon egy része olyan formájúvá alakul, ami már nem serkenti a sejtek anyagcseréjét. Így aztán a beérkezett túl sok energia könnyen kerül a zsírraktárakba, és „nem ég el” azaz nem hasznosul a sejtekben üzemanyagként.

harmadik lassító tényező a túl kevés üzemanyagbevitel, azaz a koplalás, vagy súlyosabb esetben az éhezés. Ekkor vagy nem eszünk eleget, vagy nem olyat eszünk, amiből elég üzemanyaghoz jutnának a sejtek.

Ez történik akkor, ha valaki fogyókúrázik. Ekkor arra kényszeríti a fogyókúrázó a szervezetét, hogy a zsírraktárokból (azaz a leadandó kilókból) nyerjen energiát. Ilyenkor a testsúly csökkenése először a leadott, sejtek közötti vízből keletkezik, és csak napok vagy hetek múlva következik be a kívánt valódi zsírból való fogyás. Ilyenkor a zsírsejtjeink zsebei kiürülnek, és készek lesznek az újabb zsír befogadására, ami be is következik, ha vége lesz a fogyókúrának, és visszaáll a megszokott energiabevitel.

A fogyókúra, koplalás, éhezés alatti energiahiány „takarékos üzemmódra” állítja a szervezetet, azaz a termelődő tiroxin, csak kis része lesz aktív, épp csak annyira, hogy a sejtek energiatermelése fennmaradjon egy alacsony szinten.

A negyedik ok már a betegség, ami már orvosi kérdés, és ekkor orvos által diagnosztizálandó pajzsmirigy alulműködésről beszélünk. Aki erre gyanakszik, az menjen el orvoshoz, és vizsgáltassa ki magát.

Akinél pedig az orvos már megállapította ezt a betegséget, akkor annak követnie kell az orvos utasításait.

Ez a cikk az életmóddal bekövetkező anyagcsere lassulással foglalkozik, és nem egy orvosi cikk.

Mitől gyorsulhat fel az anyagcsere?

Az első és legfontosabb életmóddal összefüggő tényező a testmozgás. Már napi egy órás séta is szinten tartja az anyagcsere sebességét, azaz ha van elég tiroxin hormon a vérben, akkor elegendő aktivizálódik ahhoz, hogy ne lassuljunk le, és ne fogyjon el lassan, idővel az energiánk.

Magyarán a rendszeres testmozgás életben tart minket, nem engedi, hogy elfogyjon az erőnk.

Ha pedig már tartósan fáradtnak érezzük magukat, akkor először megpróbálkozhatunk a rendszeres testmozgás visszahozásával, aminek nem kell edzőtermi edzésnek lenni, mivel az energiahiány ellenére magunkra erőszakolt izommunka stresszt okoz, amivel sokat árthatunk magunknak.

Vezessük be az erőnlétünk alapján újra a testmozgást az életünkbe! Azaz először jöjjön a napi fél- egy órányi séta, a több órás gyaloglás – a lépésszámláló jól jöhet –, és hétvégenként a több órás, vagy egész napos túrázás a szabadban. A séta jótékony hatásairól itt olvasható részletes lista.

második életmódváltoztatással elérhető anyagcsere gyorsító lehetőség az alvásunk minőségének a javítása.

Ha nem pihenjük ki magunkat, akkor ne csodálkozzunk, hogy fáradtak leszünk. A szervezetünk nem képes regenerálódni, és ez egy ördögi kör lesz, amitől nehezen szabadulhatunk. A pihentető alvás feltételeinek megteremtéséről szinte mindegyik Kulcs könyvben találhatunk tanácsokat.

Ilyen könyv a Kulcs a testhez című, 2017-ben megjelent elő Testszerviz Kulcs könyv.

Kulcs az immunrendszerhez című könyvben és a Kulcs a zsírégetéshez című könyvben is olvashatunk a minőségi alváshoz segítő javaslatokról.

A Myrobalan egészségpartnerünk a hatásos MILAM a pihentető alvásért gyógynövény készítménye is segítség lehet az alvásjavításhoz a fenti könyvekben leírtak megfogadása mellett.

harmadik gyorsító lehetőség az étrend megváltoztatása mégpedig úgy hogy erőtelesen lecsökkentjük a cukor, illetve az „üres kalóriákat” adó ételek, italok napi mennyiségét.

Azaz elhagyjuk a cukros kávétól, a pizzaszeleten és más tésztán, kenyéren át, a gyorsan feszívódó szénhidrátokat, beleértve a lekvárokat, gyümölcsleveket, kólát és más cukor üdítőitalt. Ez az első lépés.

Ezzel egy időben növelni kell a tápláló zöldségek, leveles saláták, és zöld energiaitalok arányát. Ez utóbbiakról itt olvashatsz bővebben, hogy miket kell tartalmaznia egy valódi energiaitalnak, ami nem cukorral teletömött valami.

Nagyon fontos, hogy meglegyen a szükséges hatékony vitaminpótlás, valamint az elegendő fehérje, és kollagénfehérje.

Mikor lehet pajzsmirigy alulműködésre gyanakodni?

Ha az alábbi tünetek közül több már hosszú ideje fennáll, akkor érdemes kivizsgáltatni magunkat orvossal:

  • étvágytalanság
  • szem körüli ödéma
  • rossz közérzet
  • fáradtság
  • száraz bőr
  • kopaszság
  • székrekedés
  • lassú pulzus
  • ritkuló szőrzet
  • izomgyengeség
  • libidócsökkenés
  • hízás
  • hideg végtagok
  • duzzanat testszerte
  • fázékonyság
  • szellemi működés hanyatlása
  • memóriaromlás
  • magas koleszterinszint
  • nagy has

Ha pajzsmirigy alulműködésre gyanakszol, és az orvos megállapította a betegséget, akkor az előző anyagcsere gyorsító részben leírt életmódbeli javaslatokat is vezesd be az életedben.

Ezen kívül ajánljuk még a Myrobalan egészségpartnerünk által gyártott TIROGLAN pajzsmirigy-alulműködés elleni gyógynövény-komplexet!

Nagyon ajánljuk az emlősállatok húsának fogyasztását is érintő, kollagénfehérjéről írt Melyik jobb nekem? blogcikkünk elolvasását is, valamint ezt is Pajzsmirigy sztori – tisztázzuk végre!

Ha a pajzsmirigy alulműködés mellett még gyulladások is vannak a szervezetedben, és emésztési problémáid is vannak, akkor a Swedish Nutra halkollagén készítményét javasoljuk a marhakollagén helyett.

Nagyszerű gyulladáscsökkentő termékünk a Myrobalan METOR Gyulladáscsökkentő gyógynövény komplex.

Vitalissimo egészségmegoldások fáradékonyságra, pajzsmirigy alulműködésre

Fontos, hogy az energiahiány mögött gyakran tápanyaghiány is meghúzódik, éppen ezért válaszd ki az alábbi link segítségévek a nemed és korod szerinti Swedish Nutra multivitamint!


Kattints a képre!

A pajzsmirigy működésének támogatása érdekében kifejlesztett Myrobalan termék a TIROGLAN pajzsmirigy-alulműködés elleni gyógynövény-komplex.

Kattints a képre!

Kattints a képre!
Kattints a képre!

A most ajánlott készítmények együtt is alkalmazhatók, de külön-külön is segítenek a fáradékonyság, energiahiány ellen, különösen akkor, ha a cikkben olvasott javaslatokból minél többet beépítesz az életedbe!

Testszerviz Kulcs könyvtár

A fenti bekezdésekben az ott olvasható tudnivalókhoz illeszkedően már elérhetők azok a könyvek, amelyek azokkal a konkrét témákkal foglalkoznak.

Akinek nincs meg még a teljes Testszerviz Kulcs könyvtára, és szeretne rendelkezni mindazzal a tudással, amit a Testszerviz az eltelt évek során hozzáférhetővé tett, azoknak ajánljuk a 7 kötetes Testszerviz Tudástárat!


Kattints a képre!
Szabados Pál
Szabados Pálhttps://www.testszerviztudastar.hu/
Küldetésem az életmódváltással és táplálkozással kapcsolatos igényes, tudományosan megalapozott, ismeretterjesztő művek írása. Könyveim állandó szaklektora kiváló mentorom, Dr. Kricsfalvi Péter belgyógyász főorvos és természetgyógyász, akit 2007-ben Batthyány-Strattmann László-díj tüntettek ki életművéért. A személyes sorsom alakulása, és az összegyűjtött tapasztalataim is arra ösztönöznek, hogy tovább folytassam ezt a munkát, és folyamatosan növeljem a tudásomat az emberi test működésével, az életmóddal és a különféle étrenddel és más, ide kapcsolódó ismeretek megszerzésével. Ezt a folyamatosan bővülő tudásomat nagy örömmel osztom meg a műveim iránt érdeklődőkkel.

Kapcsolódó cikkek

Maradj velünk

205RajongókTetszik
- Hirdetés -

Legfrissebb cikkek