fbpx
22.4 C
Budapest
2024. július 19. péntek

Testszerviz

Webáruház

Hasunk öröme

Ettél már olyan ételt, amitől puffadtnak érezted magad? Esetlen éreztél refluxot is? Böfögtél tőle?

- Hirdetés -

Ez a cikkünk nem csak azoknak szól, akik a fenti tüneteket már átélték.

Az emésztőrendszerünk egészsége mindannyiunk számára fontos!

Olvasd tovább a cikkünket!

Egy kis illetlenkedés?

Sokféle tabu létezik, ennek jó része a hasunkban történő dolgokkal kapcsolatos, pedig ha valami ott nem jól működik, az életünkbe is kerülhet.

Nem véletlen, hogy egy orvos, ha bajban levő emberhez hívják, az elsők között nézi meg a hasat tapintással.

Általában nincs nagy baj, ha a has puha, áttapintható. Kóros esetben izomfeszülés, ellenállás, érzékenység észlelhető, vagy jól kitapintható elváltozások. Ha kilégzéskor is feszül a has, ez az izomvédekezés jele, ami ösztönös reakció, ha bent baj van.

De most nem azokról a súlyos esetekről lesz szó, ami azonnali orvosi beavatkozást igényelnek, hanem a hasunk „megszokott működéséről”, amivel kapcsolatban mindennapos tapasztalat a puffadás, a kikívánkozó gázok képződése.

Sokan úgy vannak vele, ez mindig is így volt, évek, évtizedek óta elintézem egy bekapott gyógyszerrel, ami megszünteti a kellemetlen feszülő érzést, és minden rendben van.

Hasunk jelzései

Pedig egyáltalán nincs rendben, akkor se, ha diszkréten engedünk a belső gázoknak, és akkor sem, ha gyógyszertári készítménnyel intézzük el a dolgot. Akkor sem, ha a keleténél többször kell járnunk WC-re, és akkor sem, ha napokig magunkra se csukjuk az ajtaját.

Pedig ezek a jelzések, sok mindenről árulkodnak, ami bent történik, és nem is kell hozzá túl nagy szakértelem, csak némi tájékozottság ebben az „kinek mi köze hozzá” dologban.

Az alábbiak forrása egy youtube.com-on is elérhető angol nyelvű TEDx előadás, és a Kulcs az immunrendszerhez című Testszerviz könyv.

Puffadás

A puffadás bár gyakori lehet, de mégsem normális része az életünknek. Ez egy jelzése a hasunknak, hogy valami nincs rendben a beleinkben.

Gyakran nem gondolunk rá, hogy mekkora jelentősége van az egészségünk szempontjából annak, hogy értjük-emi történik bent a hasunkban, és persze annak, hogy meg tudjuk tenni a megfelelő lépést, ami nem az újabb gyógyszertári bogyó bevétele.

Igazából alapvető érdekünk lenne, hogy fenntartsuk az egészséges emésztést és a velünk élő bélflóra egyészségét, harmonikus kölcsönhatását.

A puffadás nem genetikailag öröklött hajlam következménye, igazából elég jól behatárolható okok húzódnak meg mögötte.

Cukorral tömött bélbacik

Az első nyomozási lehetőség, amikor a puffadás okát keressük, annak a kérdésnek a megválaszolása, hogy mit ettünk az utóbbi időben (azaz tegnap és ma).

puffadás az egyik következménye annak a fermentációnak, azaz erjedésnek, amit a vastagbelünkben élő bélflóra tesz az odakerült szénhidrátokkal.

Emlékeztetőként: a szénhidrátok egyszerű cukrokból, keményítőből és emészthetetlen rostokból állnak, és vannak olyan baktériumtörzsek, amik kifejezetten szeretik ezeket.

Ha ránézünk a ma is általánosan elfogadott, és a táplálkozástudomány által egészségesnek tekintett „ételpiramisra”, ami az utóbbi 40 évben akár állandónak is tekinthető, és azt állítják róla, hogy az egészséges étrend ilyen, akkor megállapíthatjuk, hogy a piramisunk ¾-ede szénhidrátokból áll.

Designed by Freepik

Mégpedig gabonákból – ez ugye az alap, a teljes őrlésű gabonák és a rizs –, aztán még keményítős zöldségek, itt van a burgonya is. Tudjuk jól, hogy a kenyérkrumplirizs „szentháromságából” nehéz kitörni egy megszokott koszton élő családnak.

Aztán abban a bizonyos piramisban, már kisebb arányban, jönnek a többi zöldségek, gyümölcsök, majd a tetején ott van még egy kevés cukor, édesség és némi zsiradék, valamint egy pizzaszelet és hamburger sültkrumplival.

A harmadik szinten vannak a húsok és tejtermékek, a szénhidrátoknál láthatóan jóval kisebb arányban.

Sajnálatos módon egy ilyen étrendben nagyon magas a feldolgozott szénhidrátok aránya, ami valójában könnyen hozzáférhető cukrot jelent, és ez bizony puffadáshoz, a bélflóra egyensúlyának felbomlásához vezet.

Ebből az következik, hogy egy ilyen étrenden levő ember naponta 37 teáskanál cukrot eszik meg. Ez egy csomó cukornak számít, kiváló üzemanyag a beleink gáztermelő lakóinak.

Ráadásul egyre többen vannak olyanok, akiknek nehézségeik vannak bizonyos cukorfélékkel, mint például a laktózzal és a fruktózzal. Ezek nagyon sokféle ételünkben is benne vannak. Ne feledjük, hogy közönséges kristálycukor fele fruktóz! Így aztán nagyon sok cukor érkezhet a vastagbélbe, ahol a bélbaktériumok fermentálva őket gázokat fejlesztenek.

Sok étrenddel kapcsolatba hozható betegségért közvetlenül felelős a már-már mértéktelen szénhidrátfogyasztás.

Régi korok ételei

Sokkal több olyan ételt kellene fogyasztanunk, ami még a nagy iparosodás, a 18-19. század ellőtti időkből származik. Azaz nem látott nagyüzemi malmot, nem dolgozta fel agyon az élelmiszeripar.

Ezek az ételek tápanyagdúsakjóval kevesebb szénhidrátot tartalmaznak, mint az élelmiszeripar által gyártottak. És sok bennük az egészséges rost és zsír, ami egyensúlyban tartja a bélflórát.

Ilyen étrendek manapság sokféle néven futnak, és a közös jellemzőjük, hogy jelentősen csökkentik a finomított szénhidrátokat.

Egy ilyen étrendnek nagyon sok egészségügyi haszna van. Ez a jól ismert és az imént bemutatott ételpiramis alapos átgondolása, ami több fehérjét és zsiradékot ajánl és jóval kevesebb szénhidrátot, megszüntetve ezzel a korábbi szénhidrát dömpinget.

Ezekben alul vannak a húsok és zsiradékok, középen a kevés szénhidrátot tartalmazó leveles saláták és más zöldségek, legfelül pedig olajos magvakat és némi gyümölcsöt találunk, jóval kisebb arányban.

Nincs több puffadás!

Rachel van der Gugten a fent hivatkozott videó előadója elvégzett egy több ezer tagot számláló online csoporton belüli kérdőívezést a puffadással kapcsolatban.

Azt találta, hogy azoknál az embereknél, akik átváltottak az élelmiszeripar előtti étrendre, drasztikusan csökkent a puffadás, más emésztési problémákkal együtt. A kérdőívet kitöltők 95%-ánál észrevehetően csökkent a puffadás, ebből 85% volt a jelentős csökkenést vagy megszűnést tapasztalók aránya.

Mik vezetnek puffadáshoz? A tészták, kenyerek, pizzaszeletek, édességek, fagylaltok, sütik.

Igazából csak attól függ, hogy mikor következik be egy ilyen étrend mellett a puffadás, hogy az illető emésztőrendszere mennyire tolerálja a finomított szénhidrátokat, a sok cukrot és keményítőt, de ha elég kitartó, ő is puffadni fog.

Milyen a gyomorsavad?

Van egy másik tényező, ami szintén okozhat puffadást, ez a gyomor állapota. Ettől függ ugyanis az egész emésztésünk minősége, illetve az, hogy a beleinkben puffadást okozó gáz, milyen szagú.

Ettél már olyan ételt, amitől puffadtnak érezted magad? Esetleg éreztél refluxot is? Böfögtél tőle? Erről valószínűleg azt mondták, hogy ezt a túl erős gyomorsav okozza. De valójában ezek azok a tünetek, amikor túl gyenge a gyomorsav, azaz túl kevés termelődik belőle.

Ennek azért van jelentősége, mert a gyomorsavunk töménysége az, ami meghatározza, hogy milyen az emésztésünk.

Ez befolyásolja azt, hogy milyen jól emésztjük meg az ételt, különösképpen a fehérjét, de a gyomorsav kihat az egész emésztési folyamatra. A gyenge gyomorsav miatt nem teljesen megemésztett fehérjerészek a vékonybél után eljutnak a vastagbélbe is, ahol kén-hidrogének termelődnek belőlük az ott élő baktériumok közreműködésével.

Ha elég erős a gyomorsav, akkor a fehérjék teljesen megemésztődnek a vékonybélben, és a fehérjéket alkotó aminosavak fel is tudnak szívódni.

Fertőzések ellen

gyomorsav töménységének abban is nagy szerepe van, hogy mennyire fertőződhet meg az emésztőrendszer, mert az elég erős gyomorsav megöli a gyomorba bekerült kórokozókat is.

Ha azonban gyenge a gyomorsav, azaz nem termelődik elég, akkor ez a kórokozó-ellenes hatás nem tud érvényesülni.

Így a szájon át a gyomorba bekerülő kórokozók megtelepedhetnek a vékonybélben, ahol igazi „terülj, terülj asztalkám” fogadja őket a gyomor után odaérkező, megevett ételből. Ez pedig tovább növeli a puffadást.

Mi okozza a gyenge gyomorsavat?

  1. A stressz, mivel stressz alatt csökken az emésztőrendszer aktivitása, és így nem termelődik elég gyomorsav se.
  2. tápanyaghiány, ami a B-vitaminokat, cinket, magnéziumot és a vasat érinti.
  3. Alváshiány, nem jó alvásminőség.
  4. Illetve bizonyos fertőzések (például Helicobacter pylori megtelepedése a gyomorban).

hivatkozásként megjelölt videóban az előadó elmond egy lehetőséget, amivel kideríthető, hogy gyenge-e a gyomorsavad: ez a szódabikarbóna kihívás.

Negyed kávéskanál szódabikarbónát kell feloldani egy pohár vízben, és meginni reggel, üres gyomorra még ivás vagy evés előtt.

Akkor, ha azonnal böfögni kezdesz tőle, valószínűleg elég gyomorsavat termelsz, mert megivott szódabikarbóna azonnal reakcióba lépett a gyomorsavaddal, és a keletkező széndioxid gáz okozza a böfögést.

Ha nem rögtön kezdesz el böfögni, hanem csak 2-5 perc múlva, akkor a gyomorsavad töménysége már nem olyan, mint kellene lennie.

Ha az eltelt idő 5 percnél több a gyenge böfögésig, vagy egyáltalán nem fogsz büfögni tőle, akkor alig van gyomorsavad.

Ekkor célszerű lenne kivizsgáltatni, hogy mi van emögött.

Ha túl gyenge a gyomorsav

Sajnálatos módon a gyenge gyomorsav egy sor egészségügyi probléma oka lehet.

Ilyenek a gyakori fertőző betegségek, az allergiák és az asztma kialakulása, az autoimmun betegségekemésztőrendszeri betegségek, de ez lehet akár a fáradékonyság vagy a rák hátterében is.

gyenge gyomorsav okozhatja például a fehérjék rossz emésztését, és a vas, B-vitaminok, cink, magnézium és a kalcium rossz felszívódását is.

Tehát a gyomorsav erősségének a helyreállítása nem csupán az emésztést teheti rendbe, és megszüntetheti a puffadást, hanem számos betegség kockázatát is csökkenti, illetve hozzásegíthet az ezekből való kigyógyuláshoz.

Sajnálatos módon a gyomorrsav termelődése a korral egyenes arányban csökken.

Fiatalon még 180 mg/óra a termelődött mennyiség, ami 20-30 éves korban 135 mg/órára csökken.

A termelődött mennyiség csökkenése továbbra is tart: 30-40 éves korban 90 mg/óra, 40-60 év között 70 mg/óra lehet a mennyiség, ami 60-70 év között csökken kb. 45-50 mg/órára.

Ahogy csökken a termelődött gyomorsav mennyisége, úgy csökken a gyomorban levő savtartalom töménysége is.

várandósság is gyengíti a gyomorsavat, ez az oka az ilyenkor tapasztalható reggeli hányingernek, mert várandósság idején a szervezet a méhen belül fejlődő utód érdekében elvon az anyától bizonyos erőforrásokat, ami stresszt jelent, ez pedig csökkenti a gyomorsav töménységét.

babáknak, kisgyereknek is lehet gyenge a gyomorsavuk, ami kólikát (azaz vastagbélgörcsöt), refluxot, válogatós étkezést, ételallergiák, asztma kialakulását okozza.

Vannak természetes gyomorsav termelődést serkentő lehetőségek: elsőként fontos a stressz csökkentése, másodszor ott vannak a fermentált zöldségek, pl.: savanyú káposzta, és a többi savanyúság, illetve ezek leve.

És az almaecetnek is van gyomorsav serkentő hatása.

Ha elég erős a gyomorsavunk, akkor az egész testünk jobban működik. Javul az emésztésünk, csökken vagy megszűnik a puffadás.

puffadást tehát egy olyan vészjelzőnek tekinthetjük, amire fel kell figyelni, és be kell avatkozni egyrészt az étrendi változtatásokkal, és szükség esetén még a gyomorsav erősítésével is.

Vitalissimo egészség megoldások

Az imént volt szó a gyomorsav erősítéséről, amiben nagyon jó hatású lehet az almaecet. Az almaecet segíti az életmódváltást és a helyes étrend kialakítását!

Az almaecet kiválóan beépíthető az étrendbe, mint láttuk, segíti az emésztést, és vízhajtó hatása is van, valamint csökkenti az étvágyat. Mivel erősíti a gyomorsavat, így a reflux kezelésében is hatékony.

Fontos tudni, hogy az almaecet hosszú távon fejti ki jótékony hatásait, a napi rendszeres fogyasztása nem kúraszerű, hanem állandó része lehet az étrendünknek.


Kattints a képre!

Vitalissimo webáruház többféle, életmódváltást támogató és egyben az emésztést is rendbehozó termékcsomaggal áll az érdeklődők rendelkezésére.

Ezek közül most a fodroskel portalmaecetet és kókusz zsírt tartalmazó termékcsomagot ajánljuk.

Kattints a képre!

Kulcs az immunrendszerhez könyv

Ha a cikkben leírtak alapján te is hasznosnak tartanád a bélflórád egyensúlyának, és az emésztésed egészségének a helyreállítását, akkor szükséged van a Kulcs az immunrendszerhez című Testszerviz könyvben leírt tudnivalók ismeretére.

Ez a könyv pontosan leírja, hogy milyen kapcsolat van az emésztőrendszerünk és a bélflóránk állapota, valamint az egészségünk között.


Kattints a képre!

Testszerviz Tudástár

Testszerviz Tudástár felöleli azokat a könyveket, amelyek leírják mindazt az iskolai oktatásból kimaradt ismeretet, amely pedig fontos lenne ahhoz, hogy lehetővé váljon az egészségünk helyreállítása és megőrzése az egész életünkön át!

Testszerviz már közel tíz éve emberek ezreinek segít jobbá tenni az életét, és az összegyűlt tapasztalat, valamint a legújabb tudományos eredmények alapján kiadta a népszerű Kulcs könyvsorozatát.


Kattints a képre!

Szabados Pál
Szabados Pálhttps://www.testszerviztudastar.hu/
Küldetésem az életmódváltással és táplálkozással kapcsolatos igényes, tudományosan megalapozott, ismeretterjesztő művek írása. Könyveim állandó szaklektora kiváló mentorom, Dr. Kricsfalvi Péter belgyógyász főorvos és természetgyógyász, akit 2007-ben Batthyány-Strattmann László-díj tüntettek ki életművéért. A személyes sorsom alakulása, és az összegyűjtött tapasztalataim is arra ösztönöznek, hogy tovább folytassam ezt a munkát, és folyamatosan növeljem a tudásomat az emberi test működésével, az életmóddal és a különféle étrenddel és más, ide kapcsolódó ismeretek megszerzésével. Ezt a folyamatosan bővülő tudásomat nagy örömmel osztom meg a műveim iránt érdeklődőkkel.

Kapcsolódó cikkek

Maradj velünk

206RajongókTetszik
- Hirdetés -

Legfrissebb cikkek