fbpx
10.1 C
Budapest
2021. szeptember 22. szerda

Testszerviz

Webáruház

Energiát adó olajok a hűvösben

E-vitamin, Omega-3,- 6,- 9 zsírsavak

- Hirdetés -

Sokan úgy gondolják, hogy csak akkor tudnak fogyni, ha nem esznek egyáltalán zsírt. Ez egy nagy tévedés!

Zsírokra szüksége van szervezetünknek ahhoz, hogy megfelelően tudjon működni. 

Elengedhetetlen az egészséges agyműködéshez, a hormonális szabályozáshoz és a sejtmembránok felépítéséhez. 

Segítik a zsírban oldódó vitaminok felszívódását, valamint állandó szinten tartják testhőmérsékletünket. Ám nem mindegy, hogy milyen minőségű és összetételű zsiradékból fedezzük a szükségletünket, és azt milyen arányban visszük be szervezetünkbe!

Nézzük meg egy kicsit közelebbről, hogy melyik zsírra van szükségünk és melyek fogyasztását próbáljuk meg csökkenteni:

A növényi olajok, például

lenmagolajszőlőmagolajtökmagolajolívaolajrepceolajnapraforgóolaj 

szobahőmésékleten folyékonyak, mert több bennük a telítetlen zsírsav.

Az állati zsiradékok szobahőmérsékleten többé-kevésbé szilárd halmazállapotúak, mert főleg telített zsírsavakat tartalmaznak. Telített zsírokat tartalmaznak a sütemények, a tejszín, a levesporok és a margarin is.

A telített és telítetlen zsírsavak nem megfelelő arányban történő bevitele, és a túlzott telített zsírsav fogyasztás lehet felelős a szív- és érrendszer megbetegedéseiért, a magas koleszterinszintért, az elhízásért és az érelzáródásért.

Telítetlen zsírsav például az olajsav, a linolsav (Omega-6), a linolénsav (Omega-3), és az oleinsav (Omega-9). A linolsav és a linolénsav esszenciális zsírsavak, szervezetünknek szüksége van rájuk, és kizárólag tápanyagokkal juthatunk hozzájuk, például növényi olajokkal.

Az optimális arány 1:3 a telített és a telítetlen zsírsavak fogyasztásából.

Sajnos manapság kb. 20:1 arány a jellemző egy átlagember zsírfogyasztására, a telített zsírsavak javára.
Magyarországon nagyarányú a zsíros húsok és húskészítmények fogyasztása. Az ételkészítéshez használt zsiradék mennyisége sok, valamint egyoldalú. A hazai lakosság táplálkozási szokásait figyelembe véve lényeges feladat a zsírfogyasztás mérséklése és a zsírfogyasztás szerkezetének átalakítása.
Hidegen sajtolt olajaink közül a len-, a kender-, illetve a homoktövismag-olaj jelentős mennyiségben tartalmaz Omega-3 zsírsavat.

Olajaink rendkívül sok E-vitamint is tartalmaznak, amely nem csak belülről, kívülről alkalmazva is jótékony hatással van szervezetünkre. Az E-vitamin antioxidáns tulajdonságú vitamin, így védi a szervezetet az stressztől, az oxidációs folyamatoktól.

Az E-vitamin további pozitív hatásai:

-Védi a bőrt a korai öregedéstől, erősíti a körmöket, a hajszálakat.
-Fontos szerepe van a szem egészségének megtartásában.
-Részt vesz a szervezet fehérje-, szénhidrát- és zsíranyagcseréjében, valamint a folyadékháztartásban.
-Sportolóknak, különösen testépítőknek több E-vitaminra van szükségük a megfelelő izomfejlődéshez, mert —Javítja az izmok teljesítményét, késlelteti kifáradásukat.
-Erősíti az immunrendszert, különösen idősebb embereknek hasznos.
-Javítja a sejtek regenerációs folyamatát, ezért különösen hasznos betegség utáni, legyengült állapotban.
-Mérsékli a kimerültség jeleit, hatásos segítség a krónikus fáradtság legyőzésében.

Tegyél Te is egy lépést az egészségesebb életmód felé! Mozogj heti 2-3 alkalommal, igyál sok folyadékot és figyelj arra mit megeszel!

Forrás – grapoila.hu

Kapcsolódó cikkek

Maradj velünk

156RajongókTetszik
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legfrissebb cikkek